Zij vertelden ons hun verhaal

Bruno is een jonge kinesist

Bill droomt van een nieuwe auto

Kiara leeft voor haar schoonheidssalon

Wilfried werkte vroeger in de petrochemie

Johan nam de drukkerij over van vader Eugène

De broers Frederik en Bart runnen samen een bouwbedrijf

Bruno is een jonge kinesist

Onlangs kocht hij samen met zijn vriendin Ella een eigen huis en hij wil nu de oude stallingen ombouwen tot praktijkruimte. Zijn reguliere bank raadt hem aan om eerst toch nog een paar jaartjes mee te draaien in de groepspraktijk waar hij onmiddellijk na zijn studie aan de slag was gegaan. Het hypothecaire krediet voor zijn woning combineren met een aflossing voor zijn beroepsactiviteiten zag zijn bank echter niet zitten.

Bruno was erg ontgoocheld door de houding van zijn bank. Vooral ook omdat hij nooit een halve dag te laat was met het nakomen van zijn financiële verplichtingen. Van een familielid kreeg hij de hint om eens een kijkje te nemen op de website van EcoCap.

Bruno aarzelde geen moment om online het e-formulier in te vullen. Hij was in de wolken toen de eerste screening een positief resultaat gaf. Samen met het Cash Flow Team van EcoCap doorliep hij de verschillende stappen en een paar dagen later zat hij al aan tafel met verschillende partijen die zijn nieuwe praktijkruimte zouden helpen uitrollen. En omdat hij bij de voorbereiding al bindende offertes had laten opmaken door de interieurarchitect, het schildersbedrijf, de schrijnwerker en de toeleverancier van de apparatuur wist hij dat zijn budget van € 80.000 zou volstaan om zijn eigen praktijk operationeel te maken. Ondertussen verwachten Bruno en Ella hun eerste kindje.

Bruno is nu een overtuig(en)de ambassadeur van EcoCap geworden.

Bill droomt van een nieuwe auto

Bill is pas 19 geworden. Een vriend van hem doet zijn 4×4 van de hand. Een prachtige gelegenheid voor Bill om zich voor een gunstige prijs een krachtpatser aan te schaffen. Hij heeft een budget van amper € 5.000 nodig.

Bill vulde het ons e-formulier naar goed vermogen in en stuurde het door naar EcoCap. Ons Cash Flow Team liet Bill weten dat op zijn vraag niet kon worden ingegaan. Alleen ondernemingen (dus in het bezit van een ondernemingsnummer) hebben kans op succes wanneer ze bij EcoCap aankloppen.

Kiara leeft voor haar schoonheidssalon

Het draaide twee jaar toen Kiara al besloot om haar aanbod uit te breiden met een programma voor permanente ontharing. Wilde ze dat echt professioneel aanpakken, dan had ze niet alleen een nieuwe, krachtige lasermachine nodig, maar ook een budget om over haar uitgebreide aanbod te communiceren. Ze was al eerder naar haar vertrouwde huisbankier gestapt maar die werd alleen maar enthousiast als het ging om vastgoedprojecten…

Kiara liet een berichtje achter op het telefoonnummer 02/888 58 25 van EcoCap. Met € 28.000 zou ze verder kunnen. Een eerste screening door het Cash Flow Team gaf een positief resultaat. Kiara schreef het bedrag van € 180 (+BTW) over. Vervolgens startte EcoCap de tweede, grondige screening. Daaruit volgde een offerte en Kiara  besliste snel. Een paar dagen later stond het budget dat ze nodig had op de bankrekening van haar schoonheidssalon. De zaak loopt ondertussen nog steeds prima en Kiara is in bespreking met een collega om een tweede vestiging te openen.

Geregeld stuurt zij nog een berichtje naar EcoCap: “Zo dankbaar voor wat jullie voor mij hebben betekend.” En “Als ik een nieuwe vraag heb, moet ik dan terug het e-formulier invullen?”

Wilfried werkte vroeger in de petrochemie

Maar zijn hart lag in een eigen bedrijf. Bier brouwen was zijn lust en zijn leven. Door familiekwesties moest het chemiebedrijf waarin hij drieëntwintig jaar actief was geweest noodgedwongen de deuren sluiten. De gouden handdruk die daarop volgde gaf hem de mogelijkheid om bedrijfsruimte aan te kopen. Voor de financiering van de apparatuur en de installatie van de microbrouwerij zou hij zijn bank aanspreken. Maar helaas voor Wilfried gaf die niet thuis.

Via zijn echtgenote Isabel leerde Wilfried Kiara kennen. Niet dat hij iets had met schoonheidssalons, maar hij was wel onder de indruk van het bedrijfsmodel dat Kiara in de markt had weten te zetten. En bovendien was hij geraakt door Kiara’s enthousiaste relaas over EcoCap.

Om een lang verhaal kort te maken: Wilfried is ondertussen gepromoveerd tot volwaardig brouwer. Bovendien: samen met zijn vertrouwde vrienden die hij aan zijn studententijd heeft overgehouden organiseert hij jaarlijks een artisanaal bierfeest. Overigens gaat -na het lessen van de aanzwellende binnenlandse dorst- de rest van zijn Vlaamse productie zelfs regelrecht richting China. En Kiara… die vertelt wekelijks minstens één keer het verhaal dat dankzij haar EcoCap-tip nu in China zowaar bier uit Vlaanderen wordt gedronken.

Niet alleen Wilfried maar -behalve Kiara- ook andere leden van zijn groeiende groep vrienden zijn nu ook overtuig(en)de ambassadeurs van EcoCap geworden.

Johan nam de drukkerij over van vader Eugène

Niemand had ooit gedacht dat Johan de familiedrukkerij van zijn vader zou overnemen. Ooit ambitieus gestart in de bankwereld raakte Johan inmiddels veel ervaringen rijker maar nog meer illusies armer.

De problemen van het bedrijf waren echter niet min. Eugène had de jongste jaren niet meer geïnvesteerd en zeker niet in nieuwe persen. De opgevraagde offerte voor een gebruikte Heidelbergpers had Johan achter de oren doen krabben. In tijden van een opdrogende orderportefeuille en veel te veel late betalers leek investeren in een dergelijke pers een onbereikbare droom.

Oud-studiegenoot Joris tipte Johan op EcoCap. Vol goede moed vulde Johan het slimme e-formulier in. Maar ook EcoCap adviseerde negatief voor de loodzware investering van € 350.000. Geen enkele EcoCap-‘funder’ bleek de nek te willen uitsteken voor een dergelijk project. Als voormalig bankier kreeg Johan bevestigd wat hij in stilte vermoedde.

Het Cash Flow Team van EcoCap suggereerde vervolgens om de portefeuille met uitgaande facturen aan te pakken. Grote drukorders lopen al snel op boven de € 5.000, exclusief BTW. En dat is dan weer een kolfje naar de hand van een vertrouwde alliantie-partner van EcoCap. Ineens verschoof het belang van de rating van de familiedrukkerij naar die van haar klanten. Een week na het aankloppen bij EcoCap en de afhandeling van de administratieve wetmatigheden volgde een liquiditeitsinjectie van een slordige € 160.000. Johan kon zich meer dan ooit storten op het binnenhalen van nieuwe orders.

Maar ook van de kant van de ‘fundhub’ kreeg hij onverhoopt goed nieuws. Als EcoCap-‘funder’ is de gepensioneerde Didier gepokt en gemazeld in de uitgeverswereld. Hij had wel oren naar mede-eigenaarschap van Johans drukkerij. De inzet van zijn netwerk kon voor het bedrijf het verschil maken en gaf kleur aan de herfst van zijn bestaan. Bovendien klikte het meteen tussen beide heren. De notaris ging aan de slag met de uitgifte van converteerbare obligaties voor een bedrag van € 300.000 en dat tegen een redelijk rentepercentage + een attractieve optie op aandelen. Samen dus goed voor € 460.000 aan liquiditeit. Veel meer dan Johan had gedacht en verwacht…

Ook Johan is nu, net als Didier en Joris, een overtuig(en)de ambassadeur van EcoCap geworden.

De broers Frederik en Bart runnen samen een bouwbedrijf

Ze wilden een bijkomende bedrijfsruimte overnemen. Die ruimte zat in een venootschap waarvan de eigenaar om privéredenen had besloten zijn bedrijf van de hand te doen. De ligging van de extra bedrijfsruimte was super efficiënt en de broers wilden het momentum niet verliezen. Om deze overname te financieren hadden ze € 450.000 nodig.

Een ‘klassieke’ financiering lukte niet omdat men geen oren had naar de vraag van de ondernemende broers. De bouwsector had op dat moment geen goede reputatie bij de ratingbureaus. Het sloeg bij de broers in als een donderslag bij heldere hemel. Bart had momenten dat hij er de brui aan wilde geven. Maar dan is er natuurlijk dat verantwoordelijkheidsgevoel voor de medewerkers. Sommigen draaiden al meer dan twintig jaar mee in het familiebedrijf.

EcoCap leerde de broers kennen, geloofde in hun aanpak en hun gedrevenheid. Bij de tweede stap in de screening (screening 2) zette het Cash Flow Team het licht op groen. Het is toen allemaal heel snel gegaan. We zijn nu zes maanden verder en er zijn ondertussen drie bijkomende arbeidskrachten aan het werk. Bart vertelt het aan al wie het horen wil want EcoCap maakte voor hem en zijn broer het verschil. Hij kan nog amper geloven dat hij er ooit mee wilde stoppen…

Realistisch enthousiasme valt moeilijk af te lezen uit businessplannen en ratings.

Frederik en Bart zijn ondertussen ook overtuig(en)de ambassadeurs van EcoCap geworden.